Ir ao contido principal

Manual de Formación en Competencias en Información da BUSC

Manual FUBUSC

Táboa de contidos

  1. Identificación do alumnado por titulación e curso
  2. Cualificacións
    1. Revisar as cualificacións unha semana antes do peche do curso
    2. Exportar as cualificacións por grupos e actividades
    3. Preparar a listaxe de alumnado apto  
    4. Preparar a listaxe de cualificacións para o profesorado
  3. Extraer datos coas fórmulas BUSCARX e CONTAR.SI.CONXUNTO de Excel
  4. Publicar as listaxes de alumnado apto

1. Identificación do alumnado por titulación e curso

Coa aprobación da Resolución Reitoral que posibilita o recoñecemento dos créditos ECTS, abriuse a posibilidade de matrícula nos cursos CI a todo o alumnado de grao, tanto no nivel básico coma no avanzado.  

A aplicación actual de matrícula (Xescampus) non permite a discriminación automática entre o alumnado de distintos cursos, nin de distintas titulacións, polo que, desde a Biblioteca vémonos na necesidade de identificar ao noso alumnado, primeiro pola titulación e, dentro desta, por curso, diferenciando ao alumnado de 1º (nivel básico) e 4º (nivel avanzado) do alumnado do resto de cursos.

Existen 2 opcións, a elixir por cada biblioteca segundo máis lle conveña, tendo en conta os pros en contras de cada opción:

  PROS CONTRAS
OPCIÓN 1_BuscarX Excel
  • Fiabilidade
  • O alumnado non ten que escoller grupo
  • Permite extraer os datos para a recollida estatística de forma sinxela
  • Recoméndase para centros onde se imparten varias titulacións
  • Dependemos da colaboración das UXAs
  • Cómpre ser moi rigoroso cos datos para que funcione ben
  • Cómpre manexar Excel
OPCIÓN 2_Grupos Moodle
  • Coñecemos o funcionamento
  • Sinxelo para centros cunha soa titulación
  • Se hai moitos grupos é confuso para o alumnado e equivócanse (pouco fiable)

 

OPCIÓN 1: Traballar coa fórmula BUSCARX de Excel.

Para isto, cómpre que cada biblioteca solicite á unidade de xestión académica (UXA) do/s centro/s ao/s que da servizo, a listaxe de alumnado matriculado nos Graos que se imparten nese/s centro/s. Esta listaxe deberá consistir nun Excel desagregado por curso (de 1º a 4º ou 6º) e conter, como mínimo, o Nome e Apelidos, e correo-e institucional de cada estudante.

Desde este Excel elaboraremos unha listaxe cos datos completos da titulación. Precisamos unha relación (nunha soa pestana) que conteña todo o alumnado de cada Grao, coa indicación do Nome e Apelidos, correo-e institucional, curso e Grao:

Exemplo taboa de datos do alumnado

Finalizada a formación CI rescataremos este Excel para cruzalo co das cualificacións, que descargaremos desde a/s Aula/s de Moodle seguindo as pautas do apartado 3.

Este procedemento fai innecesaria a actividade de Escolla de grupo que viñamos empregando en anos anteriores, evitando, ademais, os erros cometidos polo alumnado ao facer a escolla.

OPCIÓN 2: Crear grupos dentro das nosas aulas.

A creación de grupos para que o alumnado faga a escolla do seu curso e titulación ten nunha triple finalidade:

  1. A creación de itinerarios de aprendizaxe distintos por titulación, dentro dunha mesma aula. Así a corrección das tarefas poderase repartir entre o persoal que titoriza a formación de tal forma que cada biblioteca corrixa as tarefas do alumnado que lle corresponde segundo a/as titulación/s ás que da servizo. Isto será de utilidade ás biblitoecas que comparten áreas de coñecemento e imparten os cursos empregando unha mesma aula. (Ver Creación de grupos e deseño de itinerarios)
  2. A xestión das cualificacións, de cara a enviar ao profesorado do Grao só as que correspondan ao seu alumnado. (Ver apartado Xestión das cualificacións)
  3. A extracción de datos estatísticos por titulacións. (Ver apartado Recollida de datos estatísticos).

Neste sentido, a creación de grupos é opcional  para as 2 primeiras finalidades, pero desde o curso 2023/2024 tórnase obrigatoria de cara á recollida de datos estatísticos de forma automatizada.

2. Cualificacións

É recomendable facer unha descarga das cualificacións cando falte unha semana para o remate do curso, xa que facilita poder detectar persoas con algún exercicio sen facer e avisarlles pola mensaxería, tendo en conta que os exercicios que estean sen corrixir por parte dos titores aparece cun guión nas cualificacións, pero o alumno/a entregou a tarefa! Desta forma evitaremos ter que suspender a algunha persoa que deixou un exercicio ou dous sen facer.

 Para isto, descargaremos un ficheiro coas cualificacións de Todos os participantes e lle aplicaremos un formatado condicional, seguindo as pautas do apartado 3. Preparar as listaxes do alumnado apto.

As aulas compartidas por varios centros poden repartir este traballo descargando os ficheiros por grupos (titulacións) en lugar de facelo para todos os participantes. Desta forma, cada biblioteca pode revisar as cualificacións do alumnado "propio" e requirirlles as entregas ou correccións que estimen necesarias.

CUALIFICACIÓNS POR GRUPOS

Se queremos extraer as cualificación por titulacións, ou mesmo por curso dentro de cada titulación, teremos que facelo por grupos separados. Para iso:

  1. Entramos na Aula e prememos en Activar a edición.
  2. Na páxina principal do curso imos aos Axustes / Grupos /Modo de grupo e escollemos Grupos separados. 
    •  
    • Grupos separados
    •  

  3. Para todas e cada unha das actividades, incluídas as Enquisas, e exceptuando o Glosario, temos que configurar os grupos como separados. Para iso imos aos Axustes / Configuración común do módulo / Modo de grupo / Grupos sepadados

  4. Feito isto, desde o menú de Cualificacións da aula, no despregabre Informe do cualificador / Máis escollemos Exportar. Das opcións de exportación escollemos Folla de cálculo Excel, e nas opcións para Grupos separados escollemos o grupo para o que desexamos exportar as cualificacións (se fora máis de un haberá que repetir o proceso tantas veces como grupos teñamos na aula).

    Exportar as cualificacións por grupos

 

O ficheiro do grupo Todos os participantes, reservarémolo como “copia de seguridade”, coa finalidade de salvagardar os datos globais e extraer a listaxe de persoas aptas no curso. Este ficheiro non debemos modificalo, senón traballar con tantas copias del como sexa necesario, conservando sempre a orixinal.

Recoméndase crear unha cerpeta na intranet da biblioteca para almacenaar e preservar estes ficheiros.

 

CUALIFICACIÓNS POR ACTIVIDADES

Cando interese descargar os resultados dalgunha actividade haberá que entrar en cada unha delas e exportar os resultados nun Excel.

  • ENQUISAS

Para as enquisas, a opción de exportación atoparémola na pestana Análise.

  • ESCOLLAS

Entrando na actividade, no menú inferior, baixo as respostas do alumnado, aparece a opción Descargar en formato Excel.

Exportar resultados dunha actividade de escolla

  • CUESTIONARIOS

Desde cada cuestionario, no menú Respostas atoparemos a posibilidade de descargar:

  • as cualificacións: obtense a listaxe das cualificacións obtidas polo alumnado nese cuestionario.
  • as respostas: obtense a relación das respostas escollidas por cada estudante a cada pregunta do cuestionario
  • as estatísticas: ofrece unha serie de indicadores estatísticos para avaliar a idoneidade das preguntas do cuestionario. Un destes indicadores é o Índice de facilidade, que mostra a porcentaxe de alumnado que superou cada pregunta.

Exportar as cualificacións dun cuestionario

  • TAREFAS

Os resultados das actividades de tipo tarefa non os descargaremos, xa que só nos interesa a cualificación global, e este dato pódese extraer das cualificacións por grupos, no momento da recollida das estatísticas. 

No apartado de Recollida de datos estatísticos / Videtitoriais móstrase o paso a paso para extraer estes datos.

 

Traballaremos co Excel do grupo “Todos los participantes”. Recoméndase facer unha copia para manter a orixinal intacta, cos datos brutos extraídos de Moodle (a modo de copia de seguridade), xa que, como sabemos, o acceso ás nosas aulas non é perpetuo.

Esta listaxe é de TODO o alumnado da aula, sen discriminar por titulacións nin por cursos.

Descargado o ficheiro identificarémolo co nome “Nivel básico/avanzado 2324_Cualificacións TOTAIS”, e darémoslle o seguinte tratamento:

1) Trasladaremos a columna dos apelidos á 1ª posición. Para iso, cortaremos a columna B e a inseriremos (botón dereito, inserir celas cortadas) diante da 1ª columna. Así visualizaremos os apelidos como 1º dato, para maior comodidade. Tamén eliminaremos a última columna, xa que non aporta información relevante. No seu lugar nomearemos esa columna como APTITUDE, e reservarémola para consignar o dato APTA/O ou NON APTA/O.

    Táboa de traballo coas cualificacións do alumnado

Cómpre crear un despregabre do que seleccionar a opción de aptitude, xa que haina que escribir sempre da mesma maneira para que Excel poida facer automaticamente o reconto estatístico. Para iso, seleccionamos a columna e prememos en Validación de datos (menú de ferramentas) e, na opción Lista, escribimos as dúas alternativas separadas por unha coma "Apta/o, Non apta/o". (** Algunhas versións de Excel empregan punto e coma ";" e lugar da coma ",").

Valldación de datos en Excel

2) Seleccionaremos as columnas correspondentes as actividades requiridas para o apto no curso: busca de información e citas, e a correspondente á nota final do curso, e lle aplicaremos un Formato condicional, resaltando as celas cun valor inferior a 50.  Isto axudaranos a detectar ao alumnado que non superou estas tarefas (Non apto).

Aplicar formato condicional en Excel

Seguindo as pautas que vemos na imaxe -exemplo de formato condicional-, a táboa presentará esta aparencia, destacando en vermello os exercicios suspensos:

3) Seleccionaremos agora toda a táboa e aplicaremos o mesmo formato, pero desta vez para as celas con valor igual ao guión “-“, para que destaque as actividades que o alumnado non realizou. Isto axudaranos a detectar ao resto do alumnado Non apto (sen actividade e abandonos) dunha ollada.

Aplicaar formato condicional en Excel

Pode ser útil aplicar o formato condicional á columna "Apto/Non apto" para destacar aos "Non aptos" se nos interesa identificar a este gruop de alumnado.

4) Unha vez feito este tratamento, procederemos a asignar as cualificacións de aptitude, tal como describimos no paso 1. Esta listaxe serviranos de base para cubrir as actas cando se abra o prazo desde Xestión Académica. (Ver apartado Actas oficiais). Trasladeremos como persoas aptas a aquelas que teñan nesta columna a consideración de Apto/a.

Tamén nos servirá para calcular automaticamente o nº persoas aptas e non aptas por Grao e curso, de cara a recoller os datos estatísticos (Ver apartado 3. Extraer datos coas fórmulas BUSCARX e CONTAR.SI.CONXUNTO de Excel).

ALUMNADO QUE CONVALIDA O CURSO

Danse casos de estudantes que xa fixeron o curso CI o ano anterior porque estudaban unha titulación na USC e este ano cambian de titulación, de novo na USC. Nos casos nos que estea xustificado convalidarlles o curso para obter un novo crédito ECTS, a BUSC facilita a tarefa pedindo a este alumnado que unicamente suba o diploma obtido a unha das tarefas da aula, sen ter que realizar de novo todas as actividades.

Este alumnado semellará "Non apto" nas nosas listaxes, porque só aparece cualificado na tarefa na que entrega o diploma. Debemos diferenciar ben a este alumnado e telo identificado, para asignarlle correctamente a cualificación global de "Apto".

A listaxe que preparamos no punto anterior é válida para enviarlla ao profesorado nos centros nos que se dispoña dunha aula CI por cada titulación e para os centros onde só se imparte unha titulación. Abondaría con facer unha copia do Excel no que mostraremos as columnas Apelido, Nome, Nota media e Aptitude, descartando o resto de columnas, xa que non son relevantes para o profesorado e cómpre ser coidadosos coa protección de datos de carácter persoal.

Na medida do posible, debemos evitar enviar a un profesor os datos dun estudante ao que non imparte docencia.

Porén, non é unha listaxe válida para aqueles centros onde se emprega unha soa aula para máis dunha titulación, xa que ese Excel contén os datos persoais de todo o noso alumnado, e non debemos entregar ao profesorado datos de alumnos/as doutras titulacións.

Estes centros deberán escoller unha das opción previstas no apartado 2 Identificación do alumnado por titulación e curso. Os pasos, segundo a opción escollida, serán os seguintes:

  • OPCIÓN 1: Extraer datos coas fórmulas BUSCARX e CONTAR.SI.CONXUNTO de Excel.
  • OPCIÓN 2: Traballar cos grupos que creamos na aula, tendo en conta que a selección de grupo faina o propio alumnado na actividade Escolle o teu grupo, e pode haber erros e/ou persoas que non cheguen a facer esta actividade, para as que descoñeceriamos a que curso e titulación pertencen. Por isto é máis recomendable a opción1.

Descargamos as cualificacións por grupos (por titulación e/ou por curso) e preparamos cada ficheiro Excel para que mostre Apelido, Nome, Nota media e Aptitude. Este novo Excel deberá recibir o mesmo tratamento do apartado 3. Preparar a listaxe de alumnado apto, xa que hai que revisar as cualificacións para asignar de novo o grao de aptitude a cada estudante -ou ben, podemos extraer a cualificación automaticamente mediante a fórmula BUSCARX.

Aplicando a fórmula BUSCARX ao ficheiro de cualificacións do Total de participantes para saber de que Grao e curso é cada estudante, este mesmo ficheiro serviría para o profesorado, aplicando os filtros adecuados.

3. Extraer datos coas fórmulas BUSCARX e CONTAR.SI.CONXUNTO de Excel

1. FÓRMULA BUSCARX

Esta fórmula utilízase para buscar unha coincidencia nun rango de celas (ou matriz), e obter o elemento que lle pidamos dun segundo rango. A súa estrutura é a seguinte: 

                                                                        
                                                

                                                           

 

Para ver como funciona imos poñer como exemplo que queremos extraer os datos de TITULACIÓN e CURSO desde o Excel que preparamos cos datos que nos envía a UXA, ao libro “Cualificacións 23_24_BÁSICO_1ED”, no que temos a cualificación media e a aptitude do alumnado de ADE e Economía, incluídos na nosa aula ADECO BÁSICO 1 ED (listaxe de aptos).  

No libro de cualificacións teremos xa integrada a lapela da UXA_2023_24 e creadas as columnas para Curso e Grao, tal como se explicou no apartado 1 IDENTIFICACIÓN  DO ALUMNADO POR TITULACIÓN E CURSO, Opción 1) Traballar coa fórmula BUSCARX de Excel. 

Para extraer o curso introducimos a fórmula =BUSCARX() na primeira cela da columna correspondente, coa seguinte estrutura:  

=BUSCARX(C2;'UXA 2023_24 '!A:A;'UXA 2023_24 '!E:E; "NULL";0) 

Na que: 

  • C2; é o valor buscado; no noso caso o DNI. “C2” é o nome da primeira cela que contén este dato. O que queremos que faga Excel é que busque ese DNI na matriz (lapela UXA_2023_24) e, en caso de que o atope, nos devolva o dato que nos interesa, neste caso, o curso ao que pertence ese/a alumno/a.  

A coincidencia debe ser exacta, por iso empregamos como valor buscado o DNI, que identifica á persoa de forma unívoca. Se os DNI da cela e da matriz son exactamente iguais, devolverá o dato que lle pedimos –curso ou grao-, se non coinciden exactamente devolverá o valor NULL (aínda que podemos pedirlle que devolva outro texto). 

  • 'UXA 2023_24’!A:A; é a matriz buscada, e corresponde ao nome da lapela (representado como 'UXA 2023_24’) e ao rango (neste caso a columna A, representada como !A:A) nas que Excel comprobará se hai coincidencias co noso valor buscado. A columna A é a que contén o dato do DNI na lapela da UXA. 
  • 'UXA 2023_24 '!E:E; é a matriz devolta, e corresponde ao nome da lapela (representado como 'UXA 2023_24’) e ao rango (neste caso a columna E, representada como !E:E) das que Excel extraerá o dato que nos interesa, no noso caso o curso ao que pertence o alumno.  
  • "NULL"; é o texto que devolverá por defecto Excel se non atopa o valor buscado na matriz buscada (se non atopa o DNI da lapela de cualificacións, na lapela da UXA). Poderíase poñer calquera outro texto, sempre entrecomiñado (por exemplo, “ “, devolvería un espazo en branco). Excel comprobará a coincidencia nos DNI e, se existe, devolverá o curso (a matriz devolta), e se non, devolverá NULL. 
  • 0, representa o tipo de coincidencia que exiximos. Pode ser 0 o FALSE (exacta), ou 1, -1, ou 2, pero nós só utlizaremos a 0  para este tipo de buscas. 

Unha vez introducida a fórmula, arrastrarémola para copiala en todas as celas da columna , para o cal, situados na primeira cela, premeremos o cadradiño verde da esquina inferior dereita e arrastraremos ata a última cela, sen soltar o cursor (ou picaremos nel 2 veces e se autocopiará ata a última fila que conteña datos).  

 

                                                

 

Podemos aproveitala tamén para obter o dato TITULACIÓN na columna seguinte (arrastramos á dereita),  coidando que tome o dato correspondente da lapela UXA 2023_24 (columna F:F, en lugar da columna E:E, no noso exemplo para a matriz devolta).  

 

2) FÓRMULA CONTAR.SI.CONJUNTO

Esta fórmula utilízase para contar o número de celas que cumpren cun conxunto de condicións ou criterios. A súa estrutura é a seguinte: 

               

Esta fórmula axudaranos a que Excel conte por nós o número alumnado de cada titulación e, dentro dela, de cada curso. Tamén o alumnado apto, ECTS, suspenso... por titulación e curso. 

                  

Empregaremos como exemplo o cálculo do alumnado apto de 1º ADE, para ver a estrutura da fórmula, comprendela e adaptala segundo o dato que necesitemos calcular en cada momento. 

Imaxinemos que no Excel das cualificacións teño o dato de aptitude na columna R e o dato de Curso na columna S

                                                                            

Na columna V (desde a cela V3 ata a V7) teño os posibles resultados da columna Aptitude, que introducirei exactamente coa mesma sintaxe utilizada na columna R, empregando unha lista de validación de datos, que me impida escribilos de forma errada (ver Apartado 2 CUALIFICACIÓNS. Preparar a listaxe de alumnado apto)

Nas filas W ata AE teño as Titulacións e os cursos nos que se artellan, de 1º a 4º: 

 Para calcular cantos aptos hai de 1º ADE, a fórmula sería: 

=CONTAR.SI.CONJUNTO($R:$R;$V3;$S:$S;W$2) 

Na que: 

  • $R:$R; sería o rango de celas no que vou comprobar se se cumpre o criterio 1. Neste caso o rango é a columna R (co formato $R:$R), xa que o meu criterio 1 vai ser o grao de aptitude, (neste caso APTO/A) e é nesa columna onde recollín este dato para cada alumno/a.  
  • **O símbolo $ en Excel bloquea o elemento ao que precede (neste caso a columna R), para que ao arrastrar a fórmula a outra cela non cambie ese elemento (se a arrastraramos á dereita, normalmente cambiaría de columna, pero co $ bloquéase e permanece aplicando a fórmula á columna R). 
  • $V3; é a cela que contén o valor do meu criterio 1. No meu Excel escollín a cela V3 para introducir ese criterio, que neste caso é APTO/A



LEMBRA!! A cadea de caracteres debe ser coincidente, estar escrita exactamente igual, na cela na que introducimos o criterio e no rango de celas nos que vou buscar por ese criterio. (APTO/A para todos, e non Apto para uns, Apta para outros, etc.). En caso contrario a fórmula non dará resultados. 

  • $SR:$S; sería o rango de celas do seguinte criterio, neste caso o 2, que é o curso (1º ADE). Neste caso o rango é a columna S (co formato $S:$S), xa que o meu criterio 2 vai ser o curso ao que pertence o alumno, (neste caso 1º ADE).  
  • W$2; é a cela que contén o valor do meu criterio 2. No meu Excel escollín a cela W2 para introducir ese criterio, que neste caso é 1º ADE (se fora 2º ADE, a cela correspondente sería a X2, para 3º ADE,  a Y2, etc.; e para Economía, a cela AB2 para 1º, a cela AC2 para 2º, etc.) 

4. Publicar as listaxes de alumnado apto

Unha vez identificado no Excel o alumnado que obtivo o apto no curso pasaremos a relacións destas persoas a un documento de Word, que deberá ter os seguintes elementos:

  1. Logo / Identificación da biblioteca de centro (obrigatorio)
  2. Nome completo da actividade formativa, incluído o código e curso académico (obrigatorio)
  3. Datas de realización da actividade (opcional)
  4. Identificación da listaxe como provisoria ou definitiva (obrigatorio)
  5. Listaxe de persoas aptas, ordenada alfabeticamente por apelidos. Os datos a mostrar son só o Nome e Apelidos do alumnado apto. (obrigatorio).
  6. Lugar e data de publicación da listaxe (obrigatorio)
  7. Selo da biblitoeca de centro (opcional)
  8. Logo da BUSC (obrigatorio)

Elaborado o documento de Word pasarémolo a formato PDF para publicalo na aula a través do Foro de Novas (ver Mensaxes tipo do foro correspondente a cada nivel).

Desde FUBUSC / Coordinación pódese descargar este documento modelo e adaptalo ás necesidades de cada centro.

Modelo de documento para a listaxe de alumnado apto